Courier Service

Courier Service

Join Us

Merbok Forum

Pikat atau Memikat

>> Tuesday, November 10, 2009


Bila cerita pasal pikat ni, ramai yang beranggapan satu hobi yang tidak mendatangkan hasil. Betul ke..? Ia lah kot..! Mana tidak nya..kalau diperhatikan gelagat orang kaki pikat ni, mereka ini akan keluar pagi balik petang kekadang tak balik dua tiga hari semata-mata nak pikat burung yang diidamkan. Sangup meredah semak, hutan dan ladang demi memenuhi hajat dihati. Makan minum tolak tepi dulu..yang penting nak dapatkan burung idaman. Bila dah dapat, hati rasa lega dan puas barulah teringat nak makan atau minum. Kalau ada bawak bekal jawapnya makan berkelah kat dalam hutan tu..

Isteri pula, seawal subuh sudah ditinggalkan. Isteri yang tidak mahu panjang cerita terpaksa bangun pagi juga sambil menyediakan sarapan pagi, bukan setakat sarapan,,ada isteri siapkan bekal lagi..sebab apa..? sebab sayangkan suami..yang masih tidak lupakan tanggung jawab sebagai suami. suami pula bergegas sebab kawan dah tunggu, macam nak pergi ke ladang. Dengan baju, seluar dan topi celoreng nya. Ala komando gitu..

Tidak kurang, bini yang 'celir'(istilah pikat) buat tak tahu je..embun pagi yang masih menitis kebumi membuatkan isteri bergulung kesejukan dalam selimut. Suami yang sedar keadaan itu, tetap dengan tujuan untuk aktiviti memikat. Sanggup sediakan kopi panas sendiri. Isteri jenis ini, sesekali akan mengeluarkan kata sindiran "Bang! tangkap banyak sikit burung, boleh kita makan gulai burung hari ni..". Suami yang dah tahu kerenah isteri buat tak tahu je..sambil capai parang serta eksesori pikat, start motor terus pergi.Ini perkara biasa bagi sipemikat.

Sesetengah pemikat, ada juga yang lebai(alim). Walau ditengah hutan, solat mereka ni tak tinggal. Yang lain tetap sama macam si pemikat jugak. Bayangkan ye..pengaruh memikat tak kira siapa. Golongan atasan..pertengahan..dan bawahan.

Tetapi, yang menuntungkan sipemikat ialah mejual pikat. Si penjual mesti ada banyak pikat. Setelah diasuh beberapa pikat, mereka akan jual pikat mereka kepada si pemikat jugak. Kalau jual pada bukan kaki, apa diorang nak buat dengan pikat ni kan. Percaya tak..! Dua ribu..tiga ribu..orang sanggup beli.

bersambung...

0 comments:

Post a Comment

Forum Community

Merbok Forum

EDISI LAMAN WEB

Merbok Forum Merbok Forum Merbok Forum Merbok Forum Bird Forum Bird Forum Merbok Forum Merbok Forum Merbok Forum bakal melahirkan sebuah buku berbentuk E-BOOK tidak lama lagi. Ianya berkaitan Burung Merbok dan Tekukur penuh dengan informasi dan padat dengan tips-tips yang berguna bagi pengemar burung.

FORUM NEWS LETTER

Penyerahan T-Shirt 'Ekslusif' Merbok Forum Edisi Pertama
Penyerahan T-Shirt Merbok Forum T-Shirt Merbok Forum
Edisi ke-2 bakal muncul tidakj lama lagi..!Tempahan kini dibuka.

RANKING / BIRD TOPSITE

TOP SITE Photobucket Bird Top Site Bird Site Bird Site Bird Site Bird Site Bird Site Bird Site

LINK US (BLOG AND FORUM)

Link Us (opy/paste into your own (website or blog)
Merbok Forum Laman Warisan Laman Warisan
Powered By Blogger

Back to TOP