Courier Service

Courier Service

Join Us

Merbok Forum

Pikat atau Memikat - 2

>> Friday, November 13, 2009

Sambungan...

Perjalanan kadang2 mengambil masa yang lama kerana lokasi memikat yang hendak dituju jauh. Berkereta atau motor perkara biasa bagi si pemikat. Samada tumpang kawan atau pandu sendiri. Sekiranya berkumpulan, tempat kumpul sudah diberitahu seawal lagi. Bila berjumpa dengan geng pikat ceritanya sama saja. Masing-masing menceritakan perihal pikat masing2.

Ladang, Sawah(Bendang), Estate, kawasan perumahan adalah sasaran yang dituju. Kebiasaannya kawasan ladang atau estate lah tempat yang sering si pemikat tuju. Jarang sekali ke lokasi sawah atau kawasan perumahan kecuali ada burung hutan yang diidamkan. Tak tahu berapa kilometer sudah mereka meredah dalam estate. Adakalanya beratus kilometer mereka masuk kedalam. Tidak kurang juga yang tersasar ke sempadan hutan simpan, "aahh..! takut apa..aku dah biasa dengan tempat ni.." itulah agaknya kata-kata yang bermain dihati si pemikat. Apa pun, lebih jauh perjalanan lebih luaslah pemandangn dan lebih banyak burung yang molek.

Kemalangan, dimana-mana pun boleh berlaku kemalanagn kan. Jarang sekali saya dengar kemalangan berlaku terhadap si pemikat. Kalau ada pun, mereka terdengar bunyi 'ngauman' pak belang atau pun 'tempek kan' orang kuat(gajah). Itu pun kalau pemikat bermain dikawasan sempadan hutan. Kalau di ladang atau estate abis kuat pun jumpa babi hutan. Itu pun bahaya gak tu..kalau masa dia bawak anak, terserempak pulak dengan kita, memang dia kejar sampai tak cukup tanah kita nak lari.

Apa yang saya tahu dari pengalaman, binatang buas ni..mereka tak cari manusia, walaupun binatang buas jenis pemangsa. Kerana, binatang ada deria bau yang kuat sehingga 50 kilometer mereka boleh terbau manusia sekiranya melalui kawasan mereka. Bila ini berlaku binatang buas sudah awal-awal lagi pergi jauh dari kita. Kecuali terserempak..! sediri mau ingat lah..

bersambung...

0 comments:

Post a Comment

Forum Community

Merbok Forum

EDISI LAMAN WEB

Merbok Forum Merbok Forum Merbok Forum Merbok Forum Bird Forum Bird Forum Merbok Forum Merbok Forum Merbok Forum bakal melahirkan sebuah buku berbentuk E-BOOK tidak lama lagi. Ianya berkaitan Burung Merbok dan Tekukur penuh dengan informasi dan padat dengan tips-tips yang berguna bagi pengemar burung.

FORUM NEWS LETTER

Penyerahan T-Shirt 'Ekslusif' Merbok Forum Edisi Pertama
Penyerahan T-Shirt Merbok Forum T-Shirt Merbok Forum
Edisi ke-2 bakal muncul tidakj lama lagi..!Tempahan kini dibuka.

RANKING / BIRD TOPSITE

TOP SITE Photobucket Bird Top Site Bird Site Bird Site Bird Site Bird Site Bird Site Bird Site

LINK US (BLOG AND FORUM)

Link Us (opy/paste into your own (website or blog)
Merbok Forum Laman Warisan Laman Warisan
Powered By Blogger

Back to TOP