Courier Service

Courier Service

Join Us

Merbok Forum

Baiki Racik 2

>> Sunday, November 22, 2009

Sambungan baiki racik..

Pagi lagi sudah hujan. Ingat nak bawak BB dengan Pikat gi panaskan badan tapi di sebabkan hujan maka saya lepak kat rumah je la...BB dangan Pikat dah meletop-letop kat rumah sejak dari malam tadi lagi tak berhenti berbunyi. Takpe bagi dia berentap kat rumah puas-puas dulu. Nanti bila keadaan musim sikap dah reda haa...berentaplah kat hutan tu..

Memandangkan cucaca redup begini perut pun rasa lapar semacam je..apa lagi start motor gi carik teh tarik dengan roti telur bawang. Selesai je sarapan saya pun belek la...racik yang dah terburai tu..ada dua tiga racik yang tali dia dah mula reput dan berbulu. Sibaik racik tu saya yang buat sendiri..dah tahu macamana ikatan nya, maka saya beranilah nak mengodek kalu tak, tak berani gak sebab tak tahu.Boleh katakan semua tumang racik berkarat. Dulu sewaktu buat racik memang saya dah standby tumang jenis stanless steal tapi malangnya kerja2 tu separuh jalan saja..sebab dah berhent main Pikat.

Selesai bukak tali racik semua, saya pun gosok tumang yang berkarat dengan kertas pasir. Tapi kalau tak mahu pun tak apa sebab sewaktu gi mikat nanti secara tak langsung bila pacak racik, karat yang duk ada tu akan hilang dengan sendirinya. Selesai mengosok tumang, saya pun ikat balik tali racik. Ambil masa lama gak la..nak ikat satu persatu. Kalau tak pandai ikat nanti boleh terlucut balik atau tak sama panjang mujurlah saya masih ingat lagi cara ikat(gambar) itu pun puas saya cuba 'recall' balik cara mengikatnya.


Empat jam saya duk adap racik tu sampai siap. Hanya dua rawan racik saja yang berjaya saya tukarkan tali nya(gambar).Yang lain tak tahu bila nak siap sebab masa tak mengizinkan. Faham2 je la..dah masuk cuti sekolah ni kan..banyak la..kenduri kawin.

1 comments:

Post a Comment

Forum Community

Merbok Forum

EDISI LAMAN WEB

Merbok Forum Merbok Forum Merbok Forum Merbok Forum Bird Forum Bird Forum Merbok Forum Merbok Forum Merbok Forum bakal melahirkan sebuah buku berbentuk E-BOOK tidak lama lagi. Ianya berkaitan Burung Merbok dan Tekukur penuh dengan informasi dan padat dengan tips-tips yang berguna bagi pengemar burung.

FORUM NEWS LETTER

Penyerahan T-Shirt 'Ekslusif' Merbok Forum Edisi Pertama
Penyerahan T-Shirt Merbok Forum T-Shirt Merbok Forum
Edisi ke-2 bakal muncul tidakj lama lagi..!Tempahan kini dibuka.

RANKING / BIRD TOPSITE

TOP SITE Photobucket Bird Top Site Bird Site Bird Site Bird Site Bird Site Bird Site Bird Site

LINK US (BLOG AND FORUM)

Link Us (opy/paste into your own (website or blog)
Merbok Forum Laman Warisan Laman Warisan
Powered By Blogger

Back to TOP